به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - نشست علمی «مناسبات انصار الله با خرده هویتهای سلفی در یمن» توسط دفتر امور مطالعات، تحقیقات و پژوهش مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ با همکاری خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ـ ابنا در سالن جلسات این خبرگزاری در شهر قم، برگزار شد. ارائه کننده این نشست حجتالاسلام والمسلمین دکتر «ایمان محمدی» کارشناس میز یمن و مدیر میز آفریقای اسلامی اندیشکده مرصاد بود.
وجود تنوع مذهبی ویژه در کشور یمن
حجتالاسلام دکتر «ایمان محمدی» در این نشست با اشاره به اهمیت کشور یمن اظهار کرد: یمن یک کشور با سابقه تاریخی است که درآمد تمدنی آن از طریق تجارت، بوده است و این کشور به علت جغرافیای ویژه خود دارای اهمیت استراتژیک است. حدود ۹ تا ۱۱ درصد تجارت جهانی و نیز کابل های اصلی اینترنت جهان از تنگه باب المندب می گذرد. بخش عظیمی از تجارت آسیا به غرب از مقابل یمن عبور می کند و این کشور به عنوان دروازه جنوبی جهانی، شناخته می شود. به همین دلیل کشورها به دنبال کسب نفوذ در یمن بودند.
وی ادامه داد: کشور یمن از قدیم الایام به لحاظ چینش مذهبی دارای تنوع مذهبی ویژه ای است و صوفی ها دارای جایگاه ویژه ای در یمن می باشند. براساس برآوردها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد جمعیت یمن، زیدی، ۳۰ تا ۳۵ درصد دیگر جمعیت یمن، شافعی، ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت یمن، سلفی و مابقی جمعیت این کشور از مذاهب دیگر از جمله اسماعیلی و شیعه اثنی عشری هستند. عمق مذهبی در یمن، کم است و افراد به راحتی از یک مذهب وارد مذهب دیگر می شوند. از سوی دیگر، نگاه مدرسه ای و نه نگاه مذهبی انصارالله در یمن، حاکم شده و این مسئله باعث باز شدن فضای مذهبی گردیده است.
کارشناس میز یمن و مدیر میز آفریقای اسلامی اندیشکده مرصاد افزود: گروهی با عنوان اتحاد شباب در دهه هشتاد میلادی در پاسخ به تحرکات سلفی ها در مناطق زیدی نشین یمن، شکل گرفت. فعالیت این گروه در تعدادی از مساجد این مناطق بود و کارشان بیان مفاهیم زیدی و نیز بیان تحولات منطقه بود. در ادامه بعد از شکل گرفتن یمن متحد، چندین حزب از جمله حزب حق توسط زیدی ها در یمن، تشکیل شد، اما این احزاب اهداف خودش را محقق نکرد. لذا انجمن شباب مومن در سال ۱۹۹۲ میلادی به وجود آمد. در نهایت سید حسین حوثی در اواخر قرن بیستم، شباب مومن را سازماندهی کرد، او توانست با دو سبک آموزش و سازمان محور، شباب مومن را به سازمان رزمی آموزشی تبدیل کند.
جریان های سلفی مختلف یمن
محمدی با اشاره به جنگ های دولت یمن علیه شباب مومن اظهار کرد: دولت یمن در سال ۲۰۰۴ میلادی، اولین جنگ خود را علیه شباب مومن، آغاز کرد. دلیل این جنگ اعتراض شباب مومن به اجازه دادن به سلفی ها برای فعالیت در مناطق زیدی نشین بود و در جنگ اول، سید حسین حوثی شهید شد. سید عبدالملک حوثی از جنگ سوم وارد شد و بعد پایان این جنگ، رهبری سید عبدالملک حوثی بر این جنبش، تثبیت شد. سید عبدالملک حوثی معتقد بود که شباب مومن باید فراتر از مذهب زیدی برود و لذا جنبش انصارالله شکل گرفت که فرامذهبی بود و اهل سنت شافعی و صوفی ها هم وارد این جنبش شدند. جنبش انصارالله بعد از شکست گفت و گوهای ملی یمن در سال ۲۰۱۳ میلادی، وارد دولت سازی شد و این روند تاکنون ادامه دارد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت یمن در مناطق تحت سیطره انصارالله هستند و در مناطق خارج از سیطره این جنبش در یمن، بازیگران مختلفی وجود دارند.
وی ادامه داد: جنبش انصارالله یمن در روندی که در سال های مختلف گذرانده است، یک دژ زیدی در استان های صعده و عمران و صنعا برای خود در نظر گرفته است و به هیچ بازیگر غیرزیدی از جمله سلفی ها در این مناطق، اجازه فعالیت نمی دهد، اما در خارج از این مناطق حتی با سلفی ها وارد مذاکره می شود. سلفی ها در یمن، دو جریان هستند، یک جریان سلفی نجدی که سلفی گرایی آنها مربوط به منطقه نجد است، جریان دیگری با عنوان سلفی زیدی که سلفی گرایی آنها از طریق خود ابن تیمیه بوده است. این دسته دوم همیشه با جریان حاکم در صنعا در تعامل بودند و این جریان در واقع قیام در برابر زیدی ها بوده است، چون زیدی ها در آن زمان، یک حرکت کامل، عقل گرا بودند و یک طبقه اشرافی از سادات را به وجود آوردند و آنها را از دیگر طیف های اجتماعی در جامعه، جدا کرد. فرق این جریان سلفی با جریان سلفی نجدی این است که دم از تکفیر نمی زند.
کارشناس میز یمن و مدیر میز آفریقای اسلامی اندیشکده مرصاد افزود: جریان های سلفی در کشور یمن، چندین دسته هستند و سلفی نجدی، سلفی اخوانی و سلفی جهادی در یمن داریم. سلفی اخوان در یمن از زمان محمد البنا، شکل گرفت. همچنین سلفی جهادی در یمن در واقع همان القاعده در شبه جزیره عربی است و مرکز تحرکات سلفی جهادی در یمن در استان شبوه است.
نحوه تعامل جنبش انصارالله با سلفی ها
محمدی با اشاره به نحوه تعامل جنبش انصارالله با سلفی ها اظهار کرد: این جنبش در مناطق صعده، عمران و صنعا که به لحاظ تاریخی، مناطق زیدی محسوب می شوند، اجازه هیچ تحرکی ها را به سلفی ها نمی دهد. جنبش انصارالله در سال ۲۰۱۱ میلادی، تحرکات خود برای بستن مرکز سلفی دماج در صعده را آغاز کرد و این جنبش در نهایت توانست که این مرکز را پیش از انقلاب علیه حکومت عبدربه منصور هادی، ببندد. اما جنبش انصارالله در مناطق دیگر یمن که تحت سیطره اش است توافق همزیستی با سلفی ها بست، براساس این توافق، سلفی ها نباید علیه انصارالله تحرکی داشته باشند در مقابل هم انصارالله، اجازه فعالیت را به سلفی ها در این مناطق می دهد.
وی ادامه داد: رویکرد جنبش انصارالله یمن در قبال مقابل جریان سلفی زیدی، کنارگذاشتن قاضی محمداسماعیل عمرانی قاضی القضات یمن از رهبران این جریان و تعطیل کردن مدارس او بود. فعالیت جریان سلفی زیدی منحصر به مناطق زیدی نشین یمن است و در مناطق دیگر یمن، این جریان فعالیت ندارد. به نظر می رسد که در صورت ادامه حکومت جنبش انصارالله در یمن چیزی از جریان سلفی زیدی، باقی نماند. جنبش انصارالله با سلفی های جهادی هم کنار نیامد و اقدام به اخراج قبایل هم پیمان با القاعده از مناطق خود کرد. این جنبش هیچ ارتباطی با جریان سلفی جهادی ندارد و با حضور این جریان حتی در مناطق سنی نشین تحت کنترل خود، کنار نیامد.
کارشناس میز یمن و مدیر میز آفریقای اسلامی اندیشکده مرصاد خاطر نشان کرد: جنبش انصارالله یمن با جریان اخوان المسلمین هم در مناطق تحت سیطره خود کنار نیامد و این جنبش پس از قدرت گرفتن اقدام به تعطیل کردن جامعه الایمان متعلق به عبدالمجید الزندانی از رهبران اخوان المسلمین در شهر صنعا کرد. با وجود موضع اخوان المسلمین یمن در مخالفت با ورود به جریان تقابل با جنبش انصارالله پس از عملیات طوفان الاقصی در پازل آمریکا، اما جنبش انصارالله هیچ ارتباطی با اخوان المسلمین یمن، برقرار نکرده است.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - حجتالاسلام والمسلمین «عباس اسکندری» مدیرکل اوقاف استان قم، پیش از ظهر امروز ـ چهارشنبه 30 آبان ماه 1403 ـ با حضور در ساختمان مجمع جهانی اهل بیت(ع) با آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع دیدار و گفتوگو کرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این دیدار اظهار داشت: همهی ائمه علیهمالسلام بر وقف اهتمام داشتند و اهتمام آنان از اهمیت این سنت حکایت دارد. لذا اگر درباره موقوفات اهلبیت(ع) کار پژوهشی انجام شود، بسیار خوب است.
وی با بیان اینکه وقف برای حل مشکلات فرهنگی اقتصادی جامعه است، افزود: برای این کار باید مدیریت داشته و مصادیق وقف را مشخص کنیم.
آیتالله رمضانی بر لزوم جهتدهی موقوفات تأکید کرد و افزود: جهتدهی موقوفات وظیفهی حوزههای علمیه است. در این راستا لازم است سامانهای تعریف شود و موضوعات و مصادیق وقف مشخص گردد.
وی به جایگاه وقف در اسلام و سایر ادیان اشاره کرد و گفت: وقف آن قدر مهم است که در فقه، کتاب مستقلی به آن پرداخته است. همچنین در ادیان دیگر مثل مسیحیت، وقف جایگاه ویژهای دارد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بی
ت(ع) درباره «عمل به نیت واقف» گفت: این موضوع اهمیت زیادی دارد و همه باید به آن متلزم باشند. چون شرعاً و قانوناً باید به نیت واقف عمل شود.
وی به موضوع مهم ارتباط اوقاف با مبلغان در سطح کشور پرداخت و اظهار داشت: اوقاف باید در طول سال به مبلغان محتوا دهد تا مبلغان، وقف را در جامعه جهتدهی کنند و اوقاف میتواند برخی از مسائل و چالشهای کشور را حل کند. اوقاف باید به این کار اهتمام داشته باشد چون اغلب روحانیون و محققان، وضع مالی مناسبی ندارند. از طرف دیگر، حوزۀ دین آن قدر گسترده شده که مبلغان برای تبلیغ روزآمد معارف اسلام، باید شبانهروز مطالعه کنند. مبلغان نیز این وظیفه مهم را دارند که درباره مصادیق وقف در جامعه تبلیغ کنند.
آیت الله رمضانی بر ارتباط وثیق میان اوقاف و مبلغان تأکید کرد و گفت: لازم است این ارتباط نظاممند، هدفمند و تعریفشده باشد. از طرف دیگر باید از ظرفیت بقاع متبرکه در کشور استفاده کرد و بقاع متبرکه میتوانند بزرگترین مراکز تبلیغی و دینی بر اساس گفتمان نظام اسلامی باشند. در این راستا، اوقاف باید متولیان و مدیران فرهنگی تربیت کند. چون بقاع متبرکه، بهترین پناهگاه برای ترویج معنویت هستند؛ آن هم معنویت مسئولیتپذیر و نه مسئولیتستیز.
وی، اهتمام اوقاف به چاپ و نشر کتابهای دینی را ستود و اظهار داشت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) میتواند در راستای چاپ و نشر کتاب با اوقاف همکاری کند چون مجمع آثار زیادی منتشر کرده و نشر آثار دینی از امور خیریه است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: از دیدگاه روایات، صدقه معنای عام و مصادیق زیادی دارد و از جمله آن نشر کتاب است. البته ضروری است در این عرصه بروز باشیم. برای نمونه دانشنامه مجازی ویکی شیعه به 22 زبان فعال است که از جمله فعالیتهای مجمع جهانی اهلبیت(ع) برای ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) است.
وی به لزوم جهتدهی مصادیق اوقاف در عصر جدید اشاره کرد و افزود: میتوان بر اساس نیازمندیهای روز، تعدادی از واقفان را به تولید انیمیشنهای دینی تشویق کرد. چون امروزه شرایط تغییر کرده است و حتی میتوان برای هوش مصنوعی هم وقف تعریف کرد. بنابراین ساماندهی و مدیریت وقف، تعریف موضوعات جدید و توسعه معنایی آن، از رسالتهای سازمان اوقاف و امور خیریه است.
آیتالله رمضانی در پایان گفت: نوع نگاه حاکمیت و حکومتها، در وقف اثرگذار است و نظام اسلامی در این زمینه مسئولیت زیادی دارد. لذا باید سنتشکنی کرد و به مسیر تحولی رفت؛ هرچند برخی در برابر تحول مقاومت میکنند اما این کار باید به صورت تدریجی صورت بپذیرد. البته تحول به معنای عدم توجه به نیت واقف نیست.
در ابتدای این دیدار حجتالاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف استان قم، از فعالیتهای این نهاد گزارشی ارائه کرد.
ارتقاء جایگاه اوقاف استان قم از هفدهم به رتبه دوم، حفظ و حراست موقوفات، اجرای نیت واقف، سرمایهگذاری، رسیدگی به فقرا و اهدای بستههای معیشتی به آنان، تأمین جهیزیه برای مستمندان، آزادی زندانیان، کفالت یتیمان، کمکهای پزشکی به بیماران نیازمند و نشر معارف اهل بیت(ع) از جمله فعالیتهایی بود که مدیرکل اوقاف استان قم به تشریح آنها پرداخت.
به همت دفتر امور مطالعات، تحقیقات و پژوهش معاونت علمی - فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با مشارکت خبرگزاری ابنا، نشست «مناسبات انصارالله با خرده هویتهای سلفی در یمن» برگزار میشود.
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر «ایمان محمدی» کارشناس میز یمن و مدیر میز آفریقای اسلامی اندیشکده مرصاد به ارائه دیدگاههای خود میپردازد و دبیر نشست «سید محمدمهدی عمادی» مدیر میز آفریقا و عربی دفتر مطالعات تحقیقات و پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.
نشست «مناسبات انصارالله با خرده هویتهای سلفی در یمن» فردا چهارشنبه ۳۰ آبان ماه، ساعت ۱۰ صبح در قم، در قم، بلوار جمهوری اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سالن جلسات خبرگزاری ابنا برگزار میشود و علاقهمندان برای شرکت مجازی در این نشست میتوانند به این آدرس مراجعه کنند.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - مراسم رونمایی از ۶۰ اثر انتشارات مجمع جهانی اهلبیت(ع) برگزار میشود.
مصطفی بهبهانیپور، مدیر کل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهلبیت(ع) به خبرنگار ابنا گفت: مجمع جهانی اهلبیت(ع) از نهادهای پیشگام در عرصه ترجمه و نشر معارف اهلبیت(ع) است که با هدف پشتیبانی فرهنگی و فکری از پیروان و علاقهمندان به مکتب اهلبیت(علیهم السلام) تاکنون بیش از ۲۰۰۰ جلد را به ۵۸ زبان چاپ و در کشورهای مختلف جهان توزیع کرده است.
بهبهانیپور افزود: مجمع جهانی اهلبیت(ع) با اتمام ۶۰ جلد از پروژههای در دست اقدام خود، تلاش کرده به نیاز فکری و فرهنگی پیروان و علاقهمندان به مکتب اهلبیت(ع) پاسخ دهد که در همین راستا قرار است طی مراسمی در روز پنج شنبه ـ 1 آذر 1403 ـ از آثار مذکور رونمایی شود.
وی ادامه داد: در این مراسم که با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید، علمای اعلام، فعالان فرهنگی در حوزه بین الملل، نویسندگان و مترجمان برتر برگزار میشود، آیتالله رمضانی، دبیرکل محترم مجمع جهانی اهلبیت(ع) و آیتالله هادوی تهرانی، عضو محترم شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت(ع) به سخنرانی میپردازند.
مدیرکل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: ۶۰ اثر ترجمه شده به زبانهای فولانی، فرانسوی، روسی، آلمانی، بنگالی، عربی، کردی سورانی، کردی کرمانجی، فارسی، پشتو، اردو و سواحیلی میباشد که در مراسم مذکور رونمایی خواهد شد.
وی در پایان افزود: انتشارات مجمع جهانی اهلبیت(ع) آمادگی کامل دارد تا با ناشران و فعالان حوزه نشر در عرصه بین الملل برای چاپ و توزیع آثار مجمع در کشورهای مختلف توافق و گفتوگو کند.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) کتاب «شیعه پاسخ میدهد» به زبان بنگالی ترجمه و در بنگلادش منتشر شد.
این کتاب مجموعه پرسشها و پاسخهایی درباره ساحتهای مختلف عقاید شیعیان است.
دغدغه اصلی نگارنده در این اثر، افزایش آگاهی دینی و مذهبی زائران بیتالله الحرام و مدینة النبی(ص) بوده و در آن تلاش کرده مخاطبان خود را با عمده باورهای اعتقادی شیعه که در برخورد با وهابیان و گروههای اسلامی لازم بوده و ممکن است به چالش کشیده شوند، آشنا سازد.
این اثر دربردارنده سی و شش سؤال، به همراه پاسخهای درخور، در زمینههای گوناگون زیر میباشد: جانشینی بلافصل پیامبر(ص)، عصمت ائمه(ع)، شهادت به ولایت امام علی(ع) در اذان، مهدی(عج) و انتظار، رجعت، شفاعت، توحید و شرک، بداء، تحریف قرآن، عدالت صحابه، ازدواج متعه، سجده بر تربت، تبرک، جدایی دین از سیاست، تنصیصی بودن خلافت و توسل.
کتاب «شیعه پاسخ میدهد» اثر سید رضا حسینینسب از سوی محمد یونس علی غازی به زبان بنگالی ترجمه شده و در قطع رقعی منتشر شده است.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان با مشارکت مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان و موسسه علمی پژوهشی کلامنا در محل این موسسه با حضور اساتید و تنی چند از اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان و تعدادی از ائمه جماعات برگزار و از کتابی در وصف و منقبت این شهید والامقام که توسط این موسسه تهیه شده بود، رونمایی شد.
سید حسن نصرالله الگو برای جهان بود
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در استان خراسان رضوی که از جمله همراهان شهید سید حسن نصرالله در طول سال های جهاد بوده است، در این جلسه ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، به نقل خاطراتی ارزشمند از سال های همراهی با این شهید حاضر در خط مقدم جهاد و مقاومت پرداخت.
وی ضمن اشاره به تاریخچه ای از فعالیتهای شهید سید حسن نصرالله و نقش ایشان در تاسیس حزب الله و مبارزات ضد صهیونیستی، عنوان کرد: شهید سید حسن نصرالله در سال ۵۶ به لبنان بازگشت و با همراهی شهید سید عباس موسوی، حوزهای را در بعلبک تأسیس کرد؛ در پی حمله اسرائیل به لبنان در سال ۶۱، نیروهای ایرانی به کمک مردم لبنان شتافتند و سید حسن نصرالله به عنوان یکی از کادرهای اصلی حزب الله در این مبارزات فعال شد.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم بیان کرد: مقام معظم رهبری در مورد دو نفر تعبیر به مکتب کرده اند. یکی از آن ها شهید سردار حاج قاسم سلیمانی که رهبری در مورد ایشان فرمودند «سلیمانی یک مکتب بود» و دیگری شخصیت شهید سیدحسن نصرالله بود که رهبر معظم انقلاب در موردشان فرمودند «من همچنان و به جد در مورد ایشان عزادار هستم».
وی شهید سید حسن نصرالله را برای کشورهای مختلف دنیا الگو دانست و گفت: این سکاندار جبهه مقاومت نه فقط در لبنان و سوریه که در کل جهان نقش الگویی داشت و حرکت های آزادی بخش از سیره این شهید الهام می گرفت.
نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در استان خراسان رضوی همچنین به ویژگیهای شخصیتی سید حسن نصرالله، از جمله اخلاص و ولایتمداری وی اشاره و ابراز کرد: شهید سید حسن نصرالله همواره در پی خدمت به مردم و مقاومت بود؛ ایشان نقش مهم و تاثیرگذاری در ایجاد وحدت و همدلی میان طوائف مختلف شیعه و سنی لبنان و همچنین مبارزات ضد صهیونیستی داشت.
رونمائی از کتاب سید حسن نصرالله
حجت الاسلام والمسلمین عصمتی مسئول کارگروه سنت های کارآمد موسسه علمی پژوهشی کلامنا در ادامه ضمن اشاره به تالیف و رونمائی دیجیتالی از کتاب سید حسن نصرالله، خاطر نشان کرد: کتابخانه تخصصی حوزه و روحانیت که توسط این موسسه راه اندازی شده است . دارای بالغ بر ۵ هزار عنوان کتاب، ۲۲۵۰ مجله و بالغ بر ۱۰۰ عنوان پایان نامه در زمینه حوزه و روحانیت بوده و هدف از تاسیس این کتابخانه نیز فراهم کردن فضای مناسبی برای پژوهشگران علاقه مند به حوزه و روحانیت است که با داشتن منابع معتبر و تخصصی می تواند در ارتقا آگاهی طلاب و اساتید نقش آفرین باشد.
وی ضمن اشاره به رونمائی از کتاب سید حسن نصرالله اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهید سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، کتابی تهیه شده که رونمائی می شود و در این کتاب تلاش شده تا همه کتب، مقالات و آثاری که که تا سال ۱۴۰۳ در رابطه با این شهید، اندیشه ها و فعالیت های وی منتشر شده ارائه شود.
حجت الاسلام عصمتی ادامه داد: سید حسن نصرالله عالم عامل و مجاهدی می باشد که نماد استقامت و مبارزه با دشمنان ستمگر بالاخص رژیم صهیونیست و بعنوان یک شخصیت تاثیر گذار بود که در سالیان متمادی کتاب های فراوانی به زبان فارسی و عربی در رثای شخصیت و فعالیتهای وی منتشر شده است، امیدواریم این کتاب نیز همچون دیگر آثار در رثای این شهید بتواند به عنوان منبعی غنی برای پژوهشگران حوزه و روحانیت مورد استفاده باشد.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - مراسم بزرگداشت ارتحال حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا غیاثی کرمانی ظهر امروز ۲۴ آبان ۱۴۰۳ از سوی آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نمازخانه ساختمان این مجمع در شهر قم، برگزار شد.
سخنران ویژه این مراسم آیت الله «سید صمصام الدین قوامی» رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بود.
آیت الله قوامی در این مراسم با اشاره به آیه تکریم علما اظهار کرد: آیه ۱۱ سوره مجادله به عنوان آیه تکریم علما، در نظر گرفته می شود. در این آیه آمده است که « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» (ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که به شما گفته شود: «مجلس را وسعت بخشید (و به تازهواردها جا دهید)»، وسعت بخشید، خداوند (بهشت را) برای شما وسعت میبخشد؛ و هنگامی که گفته شود: «برخیزید»، برخیزید؛ اگر چنین کنید، خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی میبخشد؛ و خداوند به آنچه انجام میدهید آگاه است!)
وی ادامه داد: شان نزول آیه ۱۱ سوره مجادله این بود که روزی پیامبر(ص) در مجلسی نشسته بودند. همه دوست داشتند که در کنار ایشان بنشینند. عده ای از بدریون وارد آن مجلس شدند ولی چون جا نبود مجبور شدند که بایستند. رسول اکرم(ص) به بدریون، اهمیت زیادی می دادند، چون جنگ بدر بسیار مهم بود. پیامبر(ص) به بزرگان حاضر در مجلس دستور دادند که بلند شوند و به جای آنها، بدریون را در کنار خود نشاندند. آن افراد به این کار پیامبر(ص) اعتراض کردند و گفتند که چنین کاری تبعیض آمیز است، بلافاصله آیه ۱۱ سوره مجادله نازل شد، آیه ای که تاکید دارد شرط ایمان، عمل است.
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: در مدیریت، انگیزش خیلی مهم است و پاداش را باید زود گفت. وقتی کسی را در مسئولیتی نصب می کنید باید از او حمایت کند و او را رها نکنید. خداوند همیشه از پیامبر(ص) حمایت می کرد و زمانی که عده ای به ایشان در قضیه اعتنا به بدریون اعتراض کردند، بلافاصله آیه ۱۱ سوره مجادله برای دفاع از پیامبر(ص) نازل شد. در این آیه ذکر شده است که خداوند در دل شما است و می داند که شما این کار را برای رفعت دنیوی، انجام دادید یا کارتان برای تعبد بوده است. انسان اگر تعبد داشته باشد رفعت پیدا می کند و به درجات معنوی و بلکه حتی درجات ملکوتی می رسد.
آیت الله قوامی با اشاره به اعتنای ائمه معصومین(ع) به عالمان اظهار کرد: ماجرای پیامبر(ص) و بدریون در زمان امام هادی(ع) هم تکرار شد. این امام معصوم در مجلسی نشسته و عده ای در کنار ایشان بودند، شخصی وارد مجلس شد و امام هادی(ع) یکی از افراد را از جای خود بلند کرد و آن شخص را در کنار خود در مجلس نشاند، دلیل این کار را از امام هادی(ع) پرسیدند، ایشان گفتند که این افراد، عالمی است که در یک مناظره سخت بر دشمنان اهل بیت(ع) پیروز شد. همان طور که بدریون در جهاد نظامی بر مشرکان غالب بودند، این عالم هم در جهاد علمی بر دشمنان اهل بیت(ع) غلبه کرد.
وی خاطرنشان کرد: من و حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا غیاثی کرمانی، هر دو کرمانی هستیم و او را از از زمان خیلی قدیم، می شناسم. این عالم، بسیار هنرمند و با ذوق بود. در مجلس حجت الاسلام و المسلمین غیاثی کرمانی، ادخال سرور می شد، اما او دچار لغو نمی شد. این عالم، کتاب های زیادی نوشت و هفت کتاب او، کتاب سال شد. از جمله کتاب های حجت الاسلام و المسلمین غیاثی کرمانی، اختران هدایت، فضیلت های اخلاقی و آیات الاحکام بود. وی، دو ساعت قبل از اذان، بیدار بود و همیشه می نوشت. حجت الاسلام و المسلمین غیاثی کرمانی، آدم پرکاری بود و تمام زندگی اش از راه حق تالیف بود و هیچ فعالیت اقتصادی نداشت. حجت الاسلام و المسلمین غیاثی کرمانی شخصیتی بود که همه در استان کرمان، او را دوست داشتند.
بیان ذکر مصیبت اهل بیت(ع) و مرثیه سرایی پایان بخش مراسم بزرگداشت ارتحال حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا غیاثی کرمانی بود.
شایان ذکر است که حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا غیاثى کرمانى، نویسنده، استاد حوزه و دانشگاه، مدیرگروه معارف صداوسیمای مرکز کرمان و از چهرههای علمی و فرهنگی کرمان شامگاه جمعه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ در سن ۶۵ سالگی دعوت را حق را لبیک گفت. پرسش و پاسخهای قرآنی، پژوهشهای قرآنی علامه شعرانی رحمهالله در تفاسیر مجمعالبیان، روحالجنان و منهج الصادقین، عروج تا بینهایت و گزیده ناسخالتواریخ برخی از آثار وی هستند.
جمعیت کشور: 7.955.772
درصد شیعیان به کل جمعیت: 73 درصد
----------------------------------------------------------------
2- آمار «مجمع جهانی اهلبیت(ع)» از شیعیان آذربایجان ـ سال 2008
جمعیت کشور: 8.587.000
جمعیت شیعیان: 7.329.863
درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 85 درصد
----------------------------------------------------------------
3- آمار انجمن دین و زندگی اجتماعی «مؤسسه PEW» از شیعیان آذربایجان ـ سال 2009
جمعیت کشور: 8.765.000
جمعیت مسلمانان: 7.730.000
جمعیت شیعیان: 5.700.000 - 6.600.000
درصد شیعیان نسبت به جمعیت مسلمان کشور: 65 - 75 درصد
1-آمار «مجمع جهانی اهل بیت(ع)» از شیعیان اندونزی ـ سال 2008
جمعیت کشور: 221.900.000
جمعیت مسلمانان: 195.372.000
جمعیت شیعیان: 1.952.720
درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 0.9 درصد
2-آمار «دائرةالمعارف امام حسين(ع)» از شیعیان اندونزی ـ سال 2000
جمعیت کشور: 219.266.557
درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 12.65 درصد
3- آمار انجمن دین و زندگی اجتماعی «مؤسسه PEW» از شیعیان اندونزی ـ سال 2009
جمعیت کشور: بیش از 200.000.000
جمعیت مسلمانان: 202.867.000
جمعیت شیعیان: کمتر از 2.028.000
درصد شیعیان نسبت به جمعیت مسلمان کشور: کمتر از 1 درصد
1- آمار «دائرةالمعارف امام حسين(ع)» از شیعیان اردن ـ سال 2000
جمعیت کشور: 5.498.843
درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 13 درصد
---------------------------------------------------------
2- آمار «سازمان CIA» از شیعیان اردن ـ سال 2007
جمعیت کشور: 6.342.948
جمعیت مسلمانان: 5.962.371
جمعیت شیعیان: 126.859
درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 2 درصد
---------------------------------------------------------
3- آمار «مجمع جهانی اهلبیت(ع)» از شیعیان اردن ـ سال 2008
جمعیت کشور: 8.587.000
جمعیت مسلمانان: 7.329.863
جمعیت شیعیان: 146.597
درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 2 درصد
---------------------------------------------------------
مجمع جهانی اهلبیت(علیهمالسلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهلبیت(علیهمالسلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شدهاند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل میدهند.
مجمع جهانی اهلبیت(علیهمالسلام) دارای اساسنامهای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.