تفاهم همکاری بین مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و سازمان امور دانشجویان/ آیت‌الله رمضانی: جمهوری اسلامی باید مرکز ثقل علمی دنیا باشد

السبت, 18 أيار 2024

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه انتقال علم از بخش‌هایی است که لازم است به آن توجه داشته باشیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید جایگاه مرکز ثقل علم در دنیا را به دست آورد و به عنوان ام القرای جهان اسلام و جهان استضعاف باید این مرکز ثقل را تغییر دهیم.

تفاهم همکاری بین مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و سازمان امور دانشجویان/ آیت‌الله رمضانی: جمهوری اسلامی باید مرکز ثقل علمی دنیا باشد

تفاهم همکاری بین مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و سازمان امور دانشجویان با حضور آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان امضاء شد.

این تفاهم‌نامه به منظور تقویت همکاری بین سازمان امور دانشجویان و مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و با هدف دست یابی به اهداف مشترک نسبت به دانشجویان بین‌المللی و نخبگان جهان اسلام، خصوصا معرفی ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور در سطح بین‌المللی، جذب حداکثری دانشجوی بین‌المللی و حمایت فکری و علمی از آنان با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، در 6 ماده تنظیم، امضاء و میان طرفین منعقد شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) طی سخنانی در این نشست بحث نظام علمی کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: در برنامه گام دوم هفتم پیشرفت علم در صدر قرار دارد. پیشرفت علم قدرت برای کشور به ارمغان می‌آورد و این علم باید گسترش پیدا کند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه نقش حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبری نظام در مدیریت علمی یک نقش برجسته است، گفت: به لحاظ علمی، رتبه ایران در ابتدای انقلاب ۵۷ بود و امروز ۱۵ است و در برخی از رشته‌ها هم تک رقمی هستیم که باید رشد پیدا کند.

وی بر ضرورت اهتمام بیشتر در بخش‌های دانشگاهی تاکید کرد و افزود: حفظ و ارتقای ظرفیت‌های نخبگانی در داخل کشور از ضرورت‌های وزارت علوم است. برخی افراد در بحث معادل سازی مدارک با بی مهری‌هایی مواجه شده اند که لازم است تدبیر جدی نسبت به این حوزه انجام پذیرد و برای کسانی که با عشق و ارادت وارد نظام می‌شوند و می‌خواهند خدمت کنند تسهیلاتی فراهم شود.


 


  

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه انتقال علم از بخش‌هایی است که لازم است به آن توجه داشته باشیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید جایگاه مرکز ثقل علم در دنیا را به دست آورد و به عنوان ام القرای جهان اسلام و جهان استضعاف باید این مرکز ثقل را تغییر دهیم.

آیت الله رمضانی اظهار داشت: مجمع جهانی جهانی اهل‌بیت (ع) بستر مناسبی در عرصه بین‌الملل است. برخی از کشور‌ها مانند ونزوئلا متقاضی انتقال علم و تجربیات علمی ایران به کشور‌های خود هستند. در آمریکای لاتین با یک ادبیات الهیات آزادی‌بخش مواجه هستیم. این مساله در بدنه، نخبگان و دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم وجود دارد و این یک فرصت طلایی است. حکومت‌ها در کشور‌های این منطقه متفاوت است و برخی به جریان صهیونیسم وابستگی دارند، اما خیلی از جوانان آن‌ها دوست دارند به ایران بیایند و درس بخوانند. اگر این فضا فراهم شود، حاکمیت علمی آینده با ام‌القرای جهان اسلام خواهد بود. مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با دیپلماسی عمومی و ارتباطاتی که با اقشار مختلف دارد می‌تواند این فرصت را فراهم کند.



 وی ابراز امیدواری کرد که این فرصت و اتفاق مبارک یک تکمیل ظرفیتی را در آینده ایجاد کند تا در آینده شاهد رشد علمی جریان مقاومت در دنیا باشیم.

   آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان بین‌الملل تدوین شده است  

در ادامه این نشست دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با ابراز خرسندی از فرصت فراهم شده گفت: امیدوارم که این اتفاق با سرعت عملیاتی و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب از سال ۷۹ موضوع تولید علم و جنبش نرم افزاری و موضوعات مختلف را بسته به شرایط تعریف کردند و نهایتاً به این رسیدند که ما باید به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم، ادامه داد: مرجعیت علمی یعنی ایجاد کردن یک افق عالی و والا برای جمهوری اسلامی که باید به تمدن نوین اسلامی برسد و زبان آن هم فارسی است.

معاون وزیر علوم اظهار کرد:  آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان بین‌الملل تدوین شده است تا دانشجویان به منظور تحصیل در کشور ایران با مشکلات کمتری مواجه باشند.

داداش‌پور گفت: کل تولیدات علمی که کشور‌های اسلامی در دنیا دارند حدود ۷ درصد است. فاصله بین آنچه که هستیم و آن چیزی که رهبر انقلاب برای ما ترسیم کردند خیلی طولانی است. اما در همین ۷ درصد سهم جمهوری اسلامی ایران حدود ۳۵ درصد است. در این فضا اگر قرار باشد جمهوری اسلامی مرکز ثقل دانشجویان بین المللی باشد باید در پایان برنامه هفتم توسعه، ۳۲۰ هزار دانشجوی بین المللی جذب کرده باشیم. اگر این اتفاق رخ دهد ایران جزء ده کشور اول دنیا در جذب دانشجوی بین المللی خواهد بود. ما باید بتوانیم این ظرفیت را اجرایی و عملی کنیم.


 


 وی با بیان اینکه تحقق هدف تبدیل کشور ایران به عنوان مرکز ثقل جذب دانشجویان بین الملل نیازمند الزامات بسیاری از سوی تمام نهادها است؛ افزود: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان بین‌الملل تدوین شده است تا دانشجویان به منظور تحصیل در کشور ایران با مشکلات کمتری مواجه باشند.

 

معاون وزیر علوم با بیان اینکه فرصت‌های زیادی وجود دارد که ما میتوانیم از آن‌ها بهره ببریم؛ تصریح کرد: اگر قرار باشد جمهوری اسلامی از این فرصت‌ها استفاده کند و در تراز جهانی قرار گیرد و به طبع آن مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام نیز در این مسیر گام بردارد، باید ابتدا جایگاه خود را تشخیص دهیم و برای تحقق اهداف خود علاوه بر ارائه راهکار با تمام تلاش بکوشیم.  باید بررسی کنیم که جایگاه دانشگاه‌های ما برای دانشجویانی که نگاه اهل بیتی دارند کجاست و چه کاری باید کنیم. دانشگاه اهل بیت (ع) می‌تواند در این بخش خدمات زیادی ارائه دهد و ما نقطه اتکای دانشجویان اهل بیتی در سراسر دنیا باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان ساخت: اولین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران” با هدف ایجاد ظرفیت جهانی به منظور تبدیل شدن جهوری اسلامی به مرکز ثقل جذب دانشجویان بین المللی با حضور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، موسسات جذب و شرکت‌های دانش بنیان، نمایندگان ملل و اقوام ایران و سایر کشور‌های جهان ۱۷ الی ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: آیت الله رمضانی هم آشنایی عمیقی با حوزه و هم با دانشگاه در داخل و خارج از ایران دارند. ایشان بار سنگین گفتگوی بین ادیان را به دوش کشیده‌اند و وجود مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) فرصت بی‌نظیری برای مجموعه آموزش عالی است که بتواند به خوبی استفاده کند.

وی افزود: راهبرد مجمع جهانی اهل بیت که شبکه سازی شیعیان و برش نخبگانی است کاملا با آموزش عالی همپوشانی دارد. شبکه سازی و توانمند کردن جوانان شیعه و مسلمان را باید در اقصی نقاط جهان تقویت کرد.

گفتنی است در این مراسم دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی شریعتمدار، مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مدیرکل کشورهای عربی آفریقایی عربی مجمع، حجت الاسلام والمسلمین معینیان معاون بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت الاسلام والمسلمین قاضوی معاون توسعه مدیریت و منابع مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، دکتر جعفر رازقی سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج و دکتر محمدجواد سلمانپور مشاوره سازمان امور دانشجویان در حوزه بین‌الملل نیز حضور داشتند.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

المجمع العالمي لأهل البيت (علیهم السلام)

المجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام، منظمة غير حكومية وعالمية شيعية تعنى بنشر معارف أهل البيت عليهم السلام وترسيخ الوحدة الإسلامية والعمل على اكتشاف وتنظيم أتباع العترة الطاهرة (ع) وتعليمهم ودعمهم.

أنشئت المنظمة علي يد نخبة من الشيعة ويشرف عليها الولي الفقيه والمرجعية الشيعية العليا.

قد قامت المنظمة منذ تأسيسها بدور إيجابي في المستوي العالمي في ترسيخ أسس الوحدة بين مختلف المذاهب الإسلامية.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

اتصل بنا

موضوع
البريد الإلكتروني
الرسالة
4*7=? قانون الضمان