حجت‌الاسلام والمسلمین شهید شیخ محمد محمود توری

جمعه, 04 شهریور 1401

حجت‌الاسلام والمسلمین شهید شیخ محمد محمود توری (۱۹۶۳-۲۰۱۵م)، امام جمعه و نماینده جنبش اسلامی نیجریه در شهر کانو نیجریه بود. ایشان معاون و جانشین احتمالی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان کشور نیجریه بود که در حمله نیروهای ارتش این کشور به محل اقامت شیخ زکزاکی در دفاع از این مجاهد بزرگ به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به فیض عظیم شهادت نائل آمد. شهید توری با مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ارتباط داشت و از این طریق نیر خدماتی به پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) نیجریه ارائه نمود و به نشر و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) در آن دیار کمک کرد.

حجت‌الاسلام توری در روز ۷ ژوئیه ۱۹۶۳م، در خانواده‌ای اصیل و ثروتمند در شهر زاریا، در ایالت کادونا واقع در شمال کشور نیجریه چشم به جهان گشود. پدرش محمود توری از آن زمان روشنفکری برجسته و رئیس دو شرکت و مدیر روزنامه نیجریه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهید شیخ محمد محمود توری

حجت‌الاسلام و المسـلمین شـهید شـیخ محمد محمود توری (۱۹۶۳-۲۰۱۵م)، امام جمعه و نماینده جنبش اسلامی نیجریه در شـهر کانو و معاون و جانشـین احتمالی شـیخ ابراهیم زکزاکی (رهبـر شـیعیان نیجریـه) بـود کـه در حملـه نیروهـای ارتش نیجریه بـه محل اقامت شـیخ زکزاکی و در دفـاع از ایشـان بـه شـهادت رسـید. شـهید تـوری از مرتبطیـن بـا مجمع جهانـی اهل‌بیت(ع) نیز بود. ایشـان در 7 ژوئیـه 1963م، در خانـواده‌ای اصیـل و ثروتمنـد در زاریـا، در ایالـت کادونـا واقع در شـمال کشـور نیجریه به دنیا آمد. پدرش محمود توری آن زمان روشـنفکری برجسـته و رئیس دو شـرکت و مدیـر روزنامـه نیجریه بود.

تحصیلات

محمد توری تحصیلات ابتدایی و دبیرسـتان خود را در کادونا آغاز کرد. سـپس دوره لیسـانس خـود را در دانشـگاه احمـدو بلـو زاریـا ادامـه داد؛ امـا قبـل از فارغ‌التحصیلـی، او و سـایر دوسـتان همفکـرش بـه دلیـل شـرکت در فعالیت‌های اسلامی، از دانشـگاه اخراج شـدند. بـا ایـن حـال، او در دانشـگاه مایدوگـوری پذیـرش شـد و بـا مـدرک حسـابداری از ایـن دانشـگاه فارغ‌التحصیـل گردیـد. ایشـان همچنیـن در دانشـگاه بین‌المللـی آفریقـا، خارطـوم، بـه تحصیـل در رشـته شـریعت پرداخت و در برخی از دروس معارف اسلامی و فقه در لبنان و ایران نیز شـرکت کرد. محمـد تـوری بـا خانـم میمونـه عبداللهـی ازدواج کـرد و دارای شـش دختـر بـود. وی از اعضـای جنبـش اسلامی در نیجریـه در منطقـه کانـو بـود. مرحـوم شـیخ محمـد تـوری مدیرعامـل سـابق روزنامـه نیجریـه در ایالـت کادونـا بود و به‌عنوان جانشـین احتمالی شـیخ زکزاکی شـناخته می‌شـد.

شهادت

محمـد محمـود تـوری در پـی حملـه نیروهـای نظامـی نیجریـه بـه محـل اقامـت شـیخ ابراهیم زکزاکی و به آتش کشـیدن آن و به رگبار بسـتن حسـینیه بقیة‌الله* در 12 دسـامبر 2015م، در زاریا به شـهادت رسـید. بـه گفتـه فاطمـه محمـد توری، دختر شـهید توری، وی قبـل از حمله ارتش، در سـخنانی ضمن آرام کـردن مـردم بـه پیروان شـیخ زکزاکی گفت: «سـربازان اینجـا هسـتند تـا سـید زکزاکـی (حفظـه‌الله) را بکشـند و مـا اجـازه نخواهیـم داد تـا زمانـی کـه همـه مـا اول کشـته شـویم، بـه آن دسـت یابنـد. ایـن روز، روزی اسـت کـه به عهـد خـود به‌عنـوان پیـروان وفـادار شـیخ زکزاکی عمل کنیـم، پس وقت گریه نیسـت، باید بـا سـربازان روبـرو شـویم و از کشـتن شـیخ عزیزمـان جلوگیری کنیـم تا همه ما به شـهادت برسیم.«

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
3*9=? کد امنیتی