هشتمین همایش مبلغان مجمع محبان اهل‌بیت(ع) افغانستان برگزار شد

شنبه, 09 تیر 1403

مجمع محبان اهل‌بیت(ع) افغانستان هشتمین همایش مبلغان را تحت عنوان «غدیر؛ تجدید میثاق ولایت» با حضور گسترده علمای شیعه در کابل برگزار کرد.

هشتمین همایش مبلغان مجمع محبان اهل‌بیت(ع) افغانستان برگزار شد

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - مجمع محبان اهل‌بیت(ع) افغانستان هشتمین همایش مبلغان را تحت عنوان «غدیر؛ تجدید میثاق ولایت» با حضور گسترده علمای شیعه در کابل برگزار کرد.

در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اکبری، عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و معاون شورای علمای شیعه افغانستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین عالمی بلخی، رییس مجمع محبان اهل‌بیت(ع) افغانستان و آیت الله حسین علی صادقی، دبیر شورای عالی نظارت بر مدارس هزارجات، پیرامون اهمیت عید غدیر و فضیلت‌های حضرت امام علی(ع) سخنرانی کردند.

استاد محمد اکبری در سخنرانی خود با بیان این‌که امامت با بیعت محقق نمی‌شود، افزود: از نظر شیعه امامیه، مساله امامت یکی از اصول اعتقادی شیعیان است.

معاون شورای علمای شیعه ابراز داشت: توحید، نبوت و معاد سه اصل اساسی اعتقادی اسلام است و همه‌ فرق اسلامی این سه اصل را قبول دارند و هرکسی‌ که معتقد به آن‌ها باشد، مسلمان است و حرمت خود را دارد.

به گفته استاد اکبری، شیعیان معتقدند که بعد از ختم دوره رسالت، دوره امامت آغاز می‌شود. همان‌طوری‌که قرآن فرموده است، خدا می‌داند که بعد از پیامبر، جانشینی برحق باید حافظ دین باشد و مردم و امت را در همان مسیری ببرد که پیامبر(ص) می‌برد.

حجت‌الاسلام محمد اکبری در بخشی از سخنان خود به مخالفت‌ها علیه امامت حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: با وجود آن‌که بنی‌امیه ۹۲ سال حکومت کرد و در این سال‌ها تا توانستند علیه حضرت علی(ع) تهمت و افترا بستند، فشار آوردند و تهدید کردند تا چهره‌ی درخشان حضرت علی(ع) را کسی نبیند، حتی بعضی از آیات قرآن را تحریف ‌کردند. تلاش‌های بسیاری صورت گرفت، ولی نتوانستند چهره‌ آفتاب را پنهان کنند.

این عضو مجمع عمومی مجمع اهل بیت(ع)، همچنان با اشاره به فضیلت‌های حضرت امام علی(ع) گفت: تولد در خانه کعبه، اولین فضیلت امام علی(ع) بود و این افتخار بزرگ نصیب هیچ کس دیگری نشده است.

وی به فضیلت‌های دیگر امام علی(ع) نیز پرداخته و در ادامه بیان کرد: تعلیم و تربیت حضرت علی توسط پیامبر(ص)، اولین مسلمان و اولین فداکار نسبت به پیامبر از مهم‌ترین فضیلت‌های امام علی بوده است.

در این همایش آیت‌الله شیخ حسین علی صادقی در مورد ارتباط عمیق میان غدیر و بعثت سخنرانی کرد و ابراز داشت: غدیر مکمل و متمم بعثت است. اگر غدیر نمی‌بود، همچنان‌که از آیات قرآن و احادیث به دست‌ می‌آید، بعثت تمام نبود و هدف آن نیز تحقق پیدا نمی‌کرد، لذا غدیر مکمل بعثت است.

این عالم مطرح شیعه بیان کرد: قرآن و اهل‌بیت(ع) جداناپذیر و تفکیک‌ناپذیر است و هرگز جدا نخواهند شد، لذا از این راه می‌توان مساله عصمت اهل بیت(ع) را ثابت و بیان نمود.

استاد صادقی گفت: رسیدن به هدایت، سعادت و رستگاری به این است که قرآن و اهل‌بیت(ع) را با هم داشته باشیم. برای این‌که این دو تا قیامت از همدیگر جدایی ندارد، لذا کسی‌که بخواهد به رستگاری برسد، باید به هر دو تمسک کند.

آقای صادقی با بیان روایتی گفت: هدایت ائمه(ع) با هدایت قرآن توأم است؛ یعنی هیچ کدام جدا از همدیگر باعث هدایت نمی‌شود؛ قرآن را همه نمی‌دانند و لذا امام باید باشد تا قرآن را تفسیر کند، اهل‌بیت باید باشد تا قرآن را تفسیر کند. این دلیل اصلی‌ بر این است که از هم جداناپذیرند.

در ادامه همایش غدیر، رییس مجمع محبان اهل‌بیت(ع) افغانستان به نقل روایتی از امام باقر(ع) پرداخت و گفت: از پنج بنای مسلمانی، آن‌طوری که به ولایت دعوت صورت گرفت، به هیچ یکی از چهار بنای اسلامی دیگر چنین دعوت نشد؛ اما در عین حال، مردم چهار بنای اسلامی را پذیرفتند، اما ولایت را رها کردند.

به گفته‌ حجت‌الاسلام و المسلمین عالمی بلخی، با تمام مقدمات و کارهای زیادی که در رابطه به معرفی امامت علی(ع) صورت می‌گیرد و پیامبر اکرم(ص) در زمینه معرفی امامت تاخیر می‌کند، اما خداوند به پیامبر برای چندمین‌بار می‌گوید که اگر حضرت علی را به امامت معرفی نکند، تمام زحمات ۲۳ ساله‌اش هیچ خواهد شد.

رییس مجمع محبان اهل‌بیت(ع) افغانستان با اشاره به خطبه غدیر گفت که در غدیر، این فرصت برای مسلمانان فراهم شد که با علی(ع) بیعت کنند.

استاد عالمی بلخی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان ساخت: خداوند در جواب حضرت ابراهیم معیارها را برای امامت مطرح کرده و می فرماید "لا ینال عهدی الظالمین" اگر ذریه تو ظالم باشد، امام شده نمی‌توانند، امامت عهدی با خدا است و این فرموده خداوند است.

این همایش با دعائیه استاد آقا حسن حسینی بلخابی، نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی و عضو شورای علمای شیعه افغانستان و طلب خیر برای امت مسلمان پایان یافت.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
6-1=? کد امنیتی