به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - حجتالاسلام و المسلمین «سیدمسعود پورسیدآقایی» ریاست مؤسسه آینده روشن به همراه جمعی از اساتید و مدیران این موسسه، امروز شنبه ـ 7 مهر 1403 ـ با آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)، دیدار کردند.
آیتالله رمضانی ضمن قدردانی از فعالیتهای این مجموعه و تاکید بر همکاریهای طرفینی، بیان داشت: دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع) با حضور دانشجویانی از 33 ملیت، ویکی شیعه با بهرهمندی از 22 زبان و بخش آموزش مجمع جهانی اهلبیت(ع)، ظرفیت مهمی در راستای نشر معارف اهلبیت(ع) در عرصه بینالمللی دارند. همچنین خبرگزاری بینالمللی ابنا با 28 زبان و شبکه ماهوارهای ثقلین؛ از جمله دیگر ظرفیتهای مجمع جهانی اهلبیت(ع) در عرصه رسانه هستند که توانایی تولید و نشر آموزههای دینی و مهدوی را برای مخاطبین بینالمللی دارند.
وی توجه به مسائل مهدویت و انتشار آن برای مردم جهان را ضروری دانست و گفت: دنیا از هر جهت در حال تحول است؛ تحول فرهنگی، اجتماعی و سیاسی. نظام سلطه درصدد دیکته کردن جهان تک قطبی بود، اما جبهه مقاومت با آن مخالفت کرد و موفق شد. امروزه بلوک شرق و غرب مطرح نیست؛ بلکه اسلام در برابر کفر قرار دارد.
جهان تشنه عدالت اجتماعی است
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)، مردم جهان را تشنه عدالت اجتماعی دانست و اظهار داشت: عدالتخواهی، آرزوی تمام انبیاء الهی است و ذیل آیه شریفه «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» بدان اشاره شده است. در ادامه آیه نیز ذکر شده که «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ» یعنی تحقق چنین امری سختی و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. امام خمینی(ره) در تفسیر آیه «قل إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ»؛ میفرمایند: ما به دو قیام دعوت شدیم، اول قیام فردی برای رسیدن به توحید و دوم نیز قیام اجتماعی برای رسیدن به عدالت.
آیتالله رمضانی، توجه به فناوریهای جدید از جمله «هوش مصنوعی» را ضروری دانست و بیان داشت: هوش مصنوعی در تمام تحولات فرهنگی و اجتماعی در جهان، تاثیرگذار است؛ لذا رهبر معظم انقلاب نیز بر استفاده از این مهم تاکید داشتند. اگر میخواهیم در تمام تحولات و اتفاقات پیشرو باشیم، باید به این حوزه و تکنولوژیهای جدید توجه کنیم.
وی بر ارائه تفسیری صحیح از تفکر مقاومت به مخاطب بینالملل، تاکید کرد و گفت: مقاومت برای کشورگشایی یا سلطهجویی نیست؛ بلکه قصد دارد تا بستری را برای عدالت و در نتیجه انتشار رحمت الهی، فراهم کند. در قرآن کریم نیز آیات فراوانی با موضوع رحمت آمده که مسیر انتشار رحمت خداوند نیز از راه مقابله با اهل زر و زور و تزویر میباشد. جبهه مقاومت با علفهای هرز در منطقه مقابله میکند، اما متأسفانه نتوانستیم این امر را به درستی مفهومسازی کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: مثلا کلمه «جهاد» که به علت عدم ارائه مفهومی صحیح از آن به مخاطب بینالمللی، در غرب به معنای خشونت است و امری نامقدس شناخته میشود؛ لذا این تغییر مفهوم، تغییر ارزش را نیز به همراه دارد. در غرب نیز جای معروف و منکر تغییر کرده است. برخی می خواهند در اسلام لیبرالی، شریعت را بردارند و برای آن جایگزین ارائه دهند.
سبک زندگی اهلبیت(ع)؛ نرم افزار تمدن اسلامی
آیتالله رمضانی، آموزههای مکتب اهل بیت(ع) را فراعصری دانست و اساس آن را دو عنصر مهم عقل و فطرت معرفی کرد.
وی، سبک زندگی اهلبیت(ع) را نرم افزار تمدن اسلامی دانست و گفت: امام علی(ع) می فرمایند: مَن لَم يُهَذِّبْ نفسَهُ لَم يَنتَفِعْ بالعَقلِ، یعنی هر كه نفْس خود را تهذيب نكند، از خرد بهرهمند نشده است»؛ ایشان از لفظ لَم يَنتَفِعْ استفاده کردند که تاکید بیشتری نسبت به کلمه َلا ینتفِعْ دارد. عقل حکم می کند که انسان باید تهذیب کند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان به داستانی از استاد خود آیتالله لاکانی گیلانی پیرامون کرامت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: مرحوم علامه «حکیم عسکری» نیز از دیگر اساتید ما بودند که به ما گفتند: هنگام تشرف به حرم حضرت معصومه(س)، از ایشان بخواهید تا عقلتان را توسعه دهد.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - مراسم بزرگداشت مرحوم آیتالله العظمی محفوظی شامگاه پنج شنبه پنجم مهر ۱۴۰۳ با سخنرانی آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مسجد رفعت در شهر قم، برگزار شد.
آیت الله رمضانی در این مراسم با اشاره به ویژگی های آیت الله العظمی محفوظی اظهار کرد: ایشان به معنای واقعی کلمه، فقیه بودند و تفقه در دین داشتند. آیت الله العظمی محفوظی، فقیه مجاهدی بودند که همواره از انقلاب اسلامی ایران، پشتیبانی کردند. ایشان پیش از پیروزی انقلاب، زندان و تبعید را تجربه کردند و از انقلاب اسلامی ایران به عنوان معجزه قرن دفاع میکردند. هیچ کس پیش از پیروزی انقلاب، تصور نمی کرد که این اتفاق بزرگ رخ بدهد، حتی مصلحان آن زمان هم باور نداشتند که این حرکت، تحقق پیدا می کند.
وی ادامه داد: آیت الله العظمی محفوظی در نزد بزرگانی همچون آیت الله العظمی گلپایگانی، آیت الله العظمی بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره)، تلمذ کردند که این شاگردی نزد بزرگان از ایشان، محققی جامع و برجسته، ساخته بود. آثاری که از آیت الله العظمی محفوظی در آینده به چاپ می رسد، جایگاه ایشان در عرصه فقه را بیشتر، نمایان می سازد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: علما به عنوان امناء الرسل یعنی امانت داران رسالت معرفی شدند، اما علما برای رسیدن به چنین جایگاهی باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشند و نمی توان امر دین را به هر کسی سپرد. براساس روایات، امر دین باید به کسی سپرده شود که مودب و مهذب بوده و خود را تربیت کرده باشد. زمانی که رسول اکرم(ص) مودب به آداب الهی شدند، امر دین به ایشان سپرده گردید.
سپرده شدن امر هدایت به عالمان دینی
آیت الله رمضانی، علما را امناء الرسل دانست و تصریح کرد: علما امین پیامبر اکرم(ص) هستند که باید بشیر و نذیر باشند. صفاتی برای رسول اکرم(ص) ذکر شده است و عالمان دینی هم این نقش را دارند که امور انسان ها را اصلاح کنند و انبیای الهی، امینان دین هستند. به علمای دین، امر هدایت و دین سپرده شده است. خداوند متعال، امر هدایت تکوینی و تشریعی را مختص خود می داند و برای این مسئله، کتاب های آسمانی و پیامبران الهی را برای انسان ها، فرستاده است. لذا امر هدایت به عالمان دینی، سپرده شده است و کسانی که با دین آشنایی ندارند باید به این عالمان، مراجعه کنند.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند که اگر چهار دسته از مردم به وظایف خودشان عمل کنند، جامعه دیگر دچار مشکل نخواهد بود، اگر عالمان به جاهلان درس بدهند، اگر جاهلان درس بگیرند، اگر ثروتمندان به درستی از ثروت خود استفاده کنند و اگر فقیر جایگاه اجتماعی خودش را حفظ کند. خداوند ابزار معرفت را در اختیار همه قرار داده است و اگر کسی از این ابزار استفاده کند، عالم می شود. در وجود همه انسان ها، چنین ظرفیتی وجود دارد، به شرط این که انسان خودش را تربیت کند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: عالمان دینی آمده اند که شان هدایت را به درستی انجام بدهند و هادی باشند. مرحوم آیت الله العظمی بهجت، مصداق عارف اهل بیتی بودند و ایشان توانستند که شخصیت های بسیاری از جمله مرحوم آیت الله العظمی محفوظی را تربیت کنند. مرحوم آیت الله العظمی محفوظی می گفتند من هر باری که در نزد مرحوم آیت الله العظمی بهجت می رفتم به یک نکته جدید می رسیدم. انسان زمانی باید به دنبال علم برود، بعد که به علم رسید باید به آن علم، عمل کند و در این صورت خداوند به او نور می دهد.
آیت الله رمضانی با اشاره به ویژگی علمای ربانی اظهار کرد: امامحسنعسکریعلیه السلام در روایتی فرمودند هر یک از فقها که بر نفس خود مسلّط باشند و دین خود را حفظ کنند و با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت کند، بر همگان واجب است که از او تقلید نمایند. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی دیگر فرمودند کسی که نفس خودش را تربیت نکند، باخته است. کسی می تواند بر نفس خود مسلّط باشد که خودش را نبیند و چنین عالمی می تواند انسانها را تربیت کند. یک فقیه باید حافظ دین باشد، چون مردم امور دینی خودشان را به او سپرده اند. روشنفکران مدام به شبه افکنی در دین می پردازند، مثلا می گویند برخی از آیات قرآن که مربوط به جهاد و مقاومت است باید کنار گذاشته شود.
وی ادامه داد: برخی این شبهه را مطرح کردند که زبان قرآن، زبان عربی است و قابل استفاده برای همه نمی باشد. این در حالی است که قرآن غیر از زبان محاوره که زبان عربی است، یک زبان فهم دارد که آن زبان عقل است. ۳۰۰ آیه در خصوص عقل و فطرت در قرآن آمده است. قرآن، راه را برای انسان روشن می کند.
ایستادگی مرجعیت در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مراجعه به مرجع تقلید را حکم عقل دانست و تصریح کرد: یکی از شروط ضروری برای عالمان دینی، مخالفت با هوای نفس است، لذا فقیه در فتوا دادن نباید هیچ گونه از تمایلات شخصی و نفسانی خودش را دخالت بدهد و باید فقط با توجه به منابع و استنباطات، حکم الهی را بیان کند. فقیه باید قبل از هر چیزی خودش را تربیت کند. فقهیی که بر نفس خود مسلّط و مطیع امر الهی باشد، باید عوام مردم از او پیروی کنند.
آیت الله رمضانی با اشاره به شناخت خود از آیت الله العظمی محفوظی اظهار کرد: من شناخت سی چهل ساله از ایشان دارم. محضر مرحوم آیت الله العظمی محفوظی به لحاظ اخلاقی و تادیبی، محضر ادب بود و ایشان یک شخصیت خودساخته به شمار می رفتند. عالمان وارثان انبیای الهی هستند و از این رو، آنها علاوه بر علم الدراسه از علم الوراثه هم برخوردار هستند. همان طور که رسول اکرم(ص) واسطه بین خالق و مخلوق بود، عالمانی که توانستند علم را در جان و وجود خود راسخ کنند، واسطه بین خلق و رسول اکرم(ص) هستند.
وی ادامه داد: حوزه باید عالمانی را تربیت کند که در تبیین کوتاهی نمی کنند و به روز هستند و در برابر بدعت ها می ایستند. امروز دشمنان اسلام، دست به دست هم داده اند که اسلام را نابود کنند. زمانی یک بلوک شرق و یک بلوک غرب در دنیا بود که بلوک شرق به زباله دان تاریخ پیوست. اسلام به معنای دقیق کلمه، دشمنان را به خوبی می شناساند. امروزه مرجعیت در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، ایستاده است و اگر این روند ادامه پیدا کند و ما وارد میدان نشویم، دشمنان میدان دار خواهند شد. مرجعیت در نجف و قم به این موضوع، حساسیت نشان داده است و عالمان دینی هم باید به وظیفه خود در خصوص شناساندن دشمنان، عمل کنند.
نخستین نشست کمیته «فرق و جریانات شیعی» در سالن جلسات مجمع جهانی اهل بیت(ع) قم برگزار شد.
در این نشست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: ویژگی اسلام این است که با همهی ادیان و مذاهب، قدرت گفتوگو و تعامل دارد. لذا در قرآن کریم میبینیم که خداوند همه را با کلمهی «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ» (آلعمران: 64) فراخوان میکند. از سوی دیگر، فقه اهل بیت(ع) به عنوان یک فقه جامع، به دنبال زندگی مسالمتآمیز در تعامل با ادیان و مسلمانان است.
اهانت و توهین نسبت به مقدسات سایر ادیان و مذاهب پذیرفته نیست
آیتالله «رضا رمضانی» با بیان اینکه ما با ادیان وحیانی مشترکات فراوانی داریم و مسلمانان در اصول و فروع با هم مشترک هستند، اضافه کرد: آنچه از فرهنگ قرآنی استفاده میشود این است که اهانت و توهین نسبت به مقدسات سایر ادیان پذیرفته نیست. حتی به مسلمانان دستور داده شده که آلههی بتپرستان را سبّ نکنید چرا که آنها هم مقدسات شما را سبّ میکنند. بنابراین سبّ، توهین و اهانت در فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
وی همچنین گفت: مراجع فعلی ما نیز فتوا دادهاند که به هیچ وجه توهین و اهانت به مقدسات مسلمانان و سایر ادیان جایز نیست و فتوا به عدم جواز میدهند؛ از جمله امام خامنهای و آیتالله العظمی سیستانی بر این امر تأکید دارند و به هیچ وجه روا نمیدارند که به مقدسات سایر ادیان و مذاهب اهانت و توهین شود. همچنین سیرهی علمی و عملی اهلبیت(ع) همواره این بوده است که به پیروان ادیان احترام میگذاشتند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه اهلبیت(ع) با علما و پیروان سایر ادیان مناظره و گفتوگو میکردند و به پرسشهای آنان پاسخ میدادند، افزود: صاحبان شرایع و افکار مختلف محضر پیامبر(ص) میآمدند و از همان زمان بحث گفتوگوی بین ادیان مطرح بوده است؛ و پیامبر(ص) سخنان آنان را میشنیدند و پاسخ میدادند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه تمام مراجع بر گفتوگو تأکید دارند و ما هم باید تابع مرجعیت باشیم، در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تمام مسلمانان، مرجعیت علمی و معنوی اهل بیت(ع) را پذیرفتهاند و قبول دارند اما در خصوص مرجعیت سیاسی یکسری اختلافاتی میان اهل سنت و عالمان دینی مطرح است که در جای خود باید طرح شود. در کتبی که در این زمینه علمای اسلام نوشتهاند، حریم و حرمت اهل بیت(ع) در نزد تمام مسلمانان پذیرفته شده است و امروزه حتی غیرمسلمانان هم در مورد اهل بیت(ع) کتابهای مفصلی مینویسند. ما نویسندگان مشهور مسیحی داریم که در رابطه با اهل بیت(ع) کتابهای فراوانی نوشتهاند.
اهل بیت(ع) میتوانند الگوی همهی ادیان ابراهیمی و تمام بشریت باشند
وی به فرصتهای ایجاد شده برای معرفی اهلبیت(ع) به جامعهی بشری اشاره کرد و درباره امکان و لزوم الگوگیری جامعهی بشری از خاندان وحی ادامه داد: ما معتقدیم که اهل بیت(ع) میتوانند الگوی همهی ادیان ابراهیمی و تمام بشریت باشند. لذا از تعبیر امام حسین(ع) که فرمودند «لكم فِيَّ اسوة» میتوانیم در این خصوص استفاده کنیم. امام حسین(ع) نه تنها الگوی شیعیان، بلکه الگوی تمام مسلمانان است، برای اینکه میفرمایند: من شما را به احیاء سنت پیامبر(ص) دعوت میکنم. چون «فإنَّ السُّنَّة قَد أُميتَت، وإنَّ البِدعَةَ قَد أُحيِيتْ». از اینجا معلوم میشود که تمام مسلمانان میتوانند در احیای سنن انبیاء الهی و خصوصاً پیامبر اکرم(ص) نقشآفرین باشند.
آیتالله رمضانی تأکید کرد: بر اساس تعبیر دیگری از امام حسین(ع)، ایشان میتواند الگوی همهی پیروان ادیان باشد. حضرت میفرمایند: «أَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَى اللَّهِ» من شما را به سوی خدا دعوت میکنم. «الله» محور دعوت تمام انبیاء الهی بوده است. یا در تعبیر دیگری از سیدالشهداء(ع) آمده است: «إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ». از این عبارت استفاده میشود که حتی کسانی که دین ندارند و معاد را نپذیرفتهاند، باید جزء احرار و آزادگان باشند؛ یا حداقل دربارهی انسانیت و آموزههای انسانی آزاده باشند.
وی با بیان اینکه ما معتقدیم که امام حسین وسایر امامان (ع) امامان همهی بشر هستند، تصریح کرد: در بحثهای کلامی این نکتهی بسیار مهمی آمده است که ما معتقدیم: امام، امام الانس و الجن است. امام نه فقط امامت انسانها را عهدهدار هستند بلکه امامت و رهبری موجودات دیگر را برعهده دارند. این سخن در رابطه با امام حسین(ع) و بلکه تمام ائمهی معصومین(ع) صدق میکند. پیامبر اکرم(ص) هم برای همه بشریت مبعوث شده اند. به همین خاطر در قرآن کریم آمده است که «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ» (سبأ: 28) پیامبر(ص) بر محور رحمت و انتشار رحمت، برای کافهی بشر آمده است. یا در آیه دیگری آمده است: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» (الأنبیاء: 107). خود پیامبر(ص) هم فرمود: «إنما بعثتُ رحمةً»؛ من برای انتشار رحمت الهی مبعوث شدهام لذا باید معلم بشر باشم « إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً»؛ من برای همه معلم بودم تا به تمام بشر تعلیم دهم؛ آن هم معلم کتاب و حکمت «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» (الجمعه: 2).
توهین به بُهرهها را محکوم میکنیم
وی افزود: ما در اربعین دیدیم که از دنیای اسلام و غیراسلام و مسلمانان و غیرمسلمانان حضور پیدا کردند. از میان شیعیان هم فِرَق مختلف حضور داشتند؛ بُهرهها هم با توجه به اعتقادی که نسبت به امام حسین(ع) به لحاظ مرجعیت علمی، معنوی و سیاسی دارند، به عنوان زائر امام حسین(ع) در اربعین حضور پیدا کردند. آنان نسبت به امام حسین(ع) اعتقاد و باور دارند لذا به زیارت ایشان شتافتند. لذا ما به هیچ وجه توهینی که نسبت به بعضی از آنان انجام پذیرفته را برای هیچ زائری نمیپذیریم و قبول نداریم. این اتفاق که برخی، به زائران امام حسین(ع) از بُهرهها اهانت کردند، به هیچ وجه مورد تأیید ما و مرجعیت نبوده و نخواهد بود. به همین جهت این نوع اهانتها و توهینها از نظر همهی ما محکوم است و نمیتوان نسبت داد که شیعیان اثناعشری، به بُهرهها توهین و اهانت کردند.
آیتالله رمضانی در پایان اظهار داشت: چنین اتفاقاتی که رخ داد، هیچ کس نباید به دل بگیرد، بلکه مهم این است که بدانیم نخبگان و عالمان جامعه، مرجعیت، دانشمندان اسلام و شیعه این کار را تأیید نمیکنند؟ روشن است که هیچکدام از نخبگان و دانشمندان و مرجعیت که به عنوان صاحبان فتوا هستند، چه در نجف و چه در ایران، چنین مسائلی را تأیید نمیکنند.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کتاب «اصول عقائد و دستورات دینی» اثر علامه طباطبایی به زبان آذری لاتین ترجمه و در کشور آذربایجان منتشر شد.
این اثر طرح آموزههایی از اسلام در حوزههای گوناگون باورها، دستورالعملها و بایستههای اخلاق است.
دغدغه اصلی نگارنده آشناسازی نوجوانان و جوانان با ابعاد مختلف چارچوب کلی اسلام بوده است.
از همین رو وی با تقسیمبندی مباحث اسلامی به سه دسته اعتقادات، اخلاق و احکا
م و ارایه مطالب کتاب در چهار سطح مختلف که هر کدام از آنها نمایی کلی از اسلام را به نمایش میگذارد، تلاش نموده تا مخاطب خود را از چشمهسار حقایق اسلامی سیراب نماید.
مؤلف در ارایه مباحث اعتقادی علاوه بر پرداختن به کلیات اصول پنجگانه اعتقادی، مخاطبان خود را به موضوعات دیگری از جمله اهمیت قرآن و معجزه بودن آن، راههای خداشناسی از منظر قرآن، فطری بودن دین و سیره معصومين عليهم السلام نیز توجه داده است.
وی در مباحث اخلاق به وظیفه انسان نسبت به خدا، بهداشت، جسم و روح، حقوق و وظیفهشناسی و در مسایل عملی به موضوعاتی چون نماز، روزه، معامله، خوردنیها و غصب پرداخته است.
کتاب «اصول عقائد و دستورات دینی» از سوی «آقا بالا مهدی اف (مهدیو)» به زبان آذری لاتین ترجمه و در قطع رقعی منتشر شده است.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دار زینالعابدین در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد در خصوص نشر آثار مجمع جهانی اهل بیت(ع) به زبان عربی به توافق رسیدند.
مدیرکل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اعلام خبر فوق افزود: یکی از اهدف مهم حضور انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) شناسایی و گسترش همکاریها با ناشران فعال منطقهای می باشد که در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد نیز این هدف دنبال شد.
«مصطفی بهبهانی پور» در ادامه افزود: در این دوره از نمایشگاه بین المللی بغداد با ناشران متعددی از کشورهای مصر، عراق، لبنان گفتگو و رایزنی صورت پذیرفت که تا کنون توافق همکاری میان انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دار زینالعابدین که در حوزه کشورهای عربی و ایران است، به امضاء رسید.
وی اشاره کرد: بر اساس این توافق دار زینالعابدین مجموعه 14 جلدی اعلام الهدایه، مجموعه 8 جلدی الامام الصادق (علیه السلام) والمذاهب الاربعه، مجموعه 4 جلدی کشف الغمه و کتاب کشف الارتیاب را چاپ و در کشورهای هدف عرضه خواهد نمود.
مدیرکل خدمات فرهنگی و انتشارات در پایان افزود: انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) آمادگی کامل دارد با ناشران فعال منطقه ای در کشورهای مخلتف وارد تعامل سازنده و هدفمند شود.
مجمع جهانی اهلبیت(علیهمالسلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهلبیت(علیهمالسلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شدهاند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل میدهند.
مجمع جهانی اهلبیت(علیهمالسلام) دارای اساسنامهای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.