رونمایی از قدیمی‌ترین سند مصور از قبور بقیع قبل از تخریب + تصاویر

یکشنبه, 11 تیر 1396
۸ سال پیش با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از بی‌نظیرترین عکس بارگاه ۴ امام شیعه ـ علیهم السلام ـ در قبرستان بقیع رونمایی ‏شد.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ ۸ سال پیش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از بی‌نظیرترین عکس بارگاه ۴ امام شیعه ـ علیهم السلام ـ در قبرستان بقیع رونمایی ‏شد.

در این مراسم رونمایی که در محل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در بلوار کشاورز تهران برگزار ‏شد، تصویری که از کشور ترکیه به دست آمده و قدیمی‌ترین سند مصور از قبور منهدم‏ شده چهار امام معصوم اهل ‏بیت(ع) محسوب می‏ شود در معرض دید عموم قرار گرفت.

یکی از این دو تصویر، نمایی عمومی از بقیع را نشان می‌دهد و در سال ۱۳۰۳ هجری قمری (۱۸۸۶ میلادی) برداشته شده است. تصویر دیگر، بی‏نظیرترین عکس از بقیع است که نمایی نزدیک و کامل از بارگاه اصلی بقیع را نشان می‌دهد؛ بارگاهی که قبر شریف ۴ امام شیعه و عباس عموی پیامبر(ص) در آن قرار داشت. تاریخ برداشت این عکس نیز سال ۱۳۰۸ هجری قمری (۱۸۹۱ میلادی) است.

این دو تصویر متعلق به آرشیو شخصی «سلطان عبدالحمید دوم» بوده‌اند که اکنون در کتابخانه دانشگاه استانبول نگهداری می‌شوند. «سید علی موجانی» پژوهشگری بوده است که این عکس‌ها را در تحقیقات خود یافته است.

این دو عکس متعلق به زمانی است که حرمین شریفین تحت تولیت ترک‌های عثمانی قرار داشت و قبور ۴ امام اهل‏بیت(ع) دارای گنبد و حرم و بارگاه بود.

 

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
2+8=? کد امنیتی