۴ محصول وب‌محور مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) رونمایی شد/ قدردانی از اعضای شورای کتاب

پنج شنبه, 11 اسفند 1401

چهار محصول «پرتال جامع رهنما»، «کتابخانه دیجیتالی مجمع»، «شبکه پژوهشی اهل‌بیت(ع)» و «ویژه‌نامه دیجیتالی فرهنگی ـ تبلیغی سراج» تهیه شده از سوی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) رونمایی شد.

۴ محصول وب‌محور مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) رونمایی شد/ قدردانی از اعضای شورای کتاب

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ چهار محصول «پرتال جامع رهنما»، «کتابخانه دیجیتالی مجمع»، «شبکه پژوهشی اهل‌بیت(ع)» و «ویژه‌نامه دیجیتالی فرهنگی ـ تبلیغی سراج» تهیه شده از سوی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس مجمع قم رونمایی شد.

 

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین «عبدالله توانا» مدیرکل مطالعات، تحقیقات و پژوهش به میهمانان خوش آمد گویی گفت و اظهار داشت: رسالت مجمع، رساندن پیام اهل بیت(ع) به مردم جهان است که باید با استفاده از ابزارهای نوین محقق گردد. لذا نظر به تأکیدهای دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، به سمت استفاده از ابزارهای پیشرفته برای نشر معارف شیعه حرکت کردیم.

در ادامه حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر «مهدی فرمانیان» معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تحول و تأکیدهای دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، شورای کتاب مجمع دچار تحول گردید، به 14 رشته تخصصی و مستقل تقسیم شد و تغییر شیوه داد تا بهره برداری از آن بهینه گردد.

همچنین دکتر «سید مهدی طاهری» مشاور علمی طرح گوگل اسکالر توضیحاتی درباره شبکه پژوهشی حوزه اهل بیت(ع) در گوگل اسکالر ارائه کرد، پرتال رهنما توسط حسن صدرایی عارف مدیرکل فضای مجازی معرفی گردید، توضیحاتی درباره ویژه نامه دیجیتالی فرهنگی ـ تبلیغی "سراج" ویژه مهدویت توسط نیک‌بخت ارائه شد و درباره کتابخانه دیجیتال و نرم‌افزار مجمع، حجت الاسلام نبوی توضیحاتی ارائه نمود. آیت الله محمد هادی یوسفی غروی نیز درباره روند فعالیت شورای کتاب در سال های گذشته توضیحاتی داد.

سخنران ویژه این نشست آیت الله «مهدوی هادوی تهرانی» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: امروزه اینترنت در زندگی همه مردم وارد شده است و اگر قطع شود جامعه به صورت جدّی در عرصه های مختلف با بحران مواجه می شود.

وی ادامه داد: در فضای اینترنت میلیاردها کاربر مشغول فعالیت هستند و مهم در فضای اینترنت این است که دیده شویم و دیدن بیش از همه چیز به اتقان مطالب مرتبط است.

آیت الله هادوی تهرانی با بیان اینکه تولید محتوای مناسب حرف اول را در فضای اینترنت می زند اظهار داشت: سایت اسلام کوئست با اینکه از قابلیت گسترده فنی برخوردار نیست اما به دلیل اتقان و محتوای قابل اعتماد، مورد قبول واقع شده و مرجع هزاران سایت است.

وی با اشاره به اینکه تولید محتوا در عرصه وب بسیار سخت است، ادامه داد: اگر تولید محتوا همراه با اتقان علمی باشد می تواند به صورت گسترده مخاطبان را جذب کند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ارائه پیشنهادی به مسئولان مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: در نرم افزارها؛ موسسات، مراکز اسلامی، سایت ها و ... را که معرفی می کنید همه در یک سطح نیستند و محتوا و توانایی های برخی تفاوت های بسیاری با هم دارند، لذا مراکز، سایت ها و مراکز اسلامی با درجه بندی باید معرفی شوند.

وی اضافه کرد: باید بتوانیم از توان دیگران به صورت رایگان استفاده کنیم، در این راستا روش تعاملی بسیار اهمیت دارد و مجمع جهانی اهل بیت(ع) با مبلغان و موسسات زیادی مرتبط است، لذا باید از مشارکت فعال آنها استفاده کند و با ایجاد بستر و فضا می توان از توانایی مبلغان، موسسات و نهادهای بین المللی استفاده نمود.

آیت الله هادوی تأکید کرد: با اتقان و مشارکت می توان به اهداف رسید، مجمع جهانی اهل بیت(ع) می تواند با امکانات و توانایی هایی که دارد محتوای متقن و قابل اعتمادی در عرصه وب برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) تولید کند.

در پایان این نشست آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: باید در دنیای مدرن با قالب ها و ابزارهای جدید و نوین به گونه ای فعالیت کنیم تا دیده شویم و مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید به مرجعیت علمی و معنوی برسد که البته رسیدن به این هدف، الزامات خاص خود را دارد.

وی افزود: انتظار رهبر معظم انقلاب از مجمع جهانی اهل بیت(ع)، تحول است و در این راستا باید از صاحب نظران در حوزه فکری و نظری بهره بگیریم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: چاپ کتاب به شکل فیزیکی آثار خاص خود را دارد اما امروزه با توجه به امکانات و ابزارهای جدید باید به سمت نشر کتاب دیجیتال رفت و باید از ابزارهای موجود به اهداف والا برسیم.

وی با قدردانی از فعالیت های اعضای شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: تک تک اعضای شورای کتاب متخصص هستند و در طول سالیان گذشته زحمات زیادی کشیده اند، شورای کتاب و هیچ کدام از کارها تعطیل نشده است بلکه باید بروز رسانی شود و کارها به صورت تخصصی انجام شود.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برای مفاهیم جدید معادل سازی کرده است، گفت: انقلاب اسلامی واژه مردم سالاری دینی را در مقابل لیبرال دمکراسی معادل سازی کرد. همچنین سبک زندگی اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است نرم افزار تمدن اسلامی است و باید سبک زندگی اسلامی را در برابر غرب روزآمد کنیم، در این عرصه به محتوا نیاز داریم و الا فاتح میدان نخواهیم بود. لذا باید محتوای متقن و محکم تولید کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای جدید اظهار داشت: امروزه اگر نتوانیم از ابزارهای نوین استفاده کنیم، باخته ایم.

استاد سطوح عالی حوزه در تشریح فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) در عرصه وب گفت: دو هفته پیش اپلیکیشن نبأ رونمایی شد و 6 زبان جدید به ویکی شیعه اضافه گردید تا مجموع زبان های این دانشنامه مجازی به 22 زبان برسد. همچنین در این نشست شبکه پژوهشی اهل بیت(ع) در بستر گوگل اسکالر، سایت رهنما، کتابخانه دیجیتالی مجمع، ویژه نامه دیجیتالی فرهنگی ـ تبلیغی سراج، رونمایی می شود.

وی در پایان مجددا از اعضای شورای کتاب مجمع تشکر کرد که کارهای فاخری انجام دادند و از متخصصان و اندیشمندان دعوت کرد تا برای فعالیت بهتر مجمع، پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

در ادامه این مراسم از اعضای شورای کتاب آیات و حجج اسلام آقایان «محمدهادی یوسفی غروی» «شیخ علی اسلامی»، «سید منذر حکیم»، «معین حسن دقیق»، دکتر «محمد ناصر سقای بی‌ریا»، «محمد فاکر میبدی» و خانواده آیت الله کاردان با اهدای لوح قدردانی به عمل آمد.

در بخش پایانی مراسم از چهار محصول وب‌محور یعنی شبکه پژوهشی اهل بیت(ع) در بستر گوگل اسکالر، سایت رهنما، کتابخانه دیجیتالی مجمع، ویژه نامه دیجیتالی فرهنگی ـ تبلیغی سراج رونمایی شد.

 

 

منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
3+8=? کد امنیتی